anoukintheusa.reismee.nl

Kerst, oud & nieuw, winter met zomerweer and a lot more

Hallootjesss al mijn vriendjes en vriendinnetjes in het koude kikkerlandje :D

Ik schrijf deze blog nu lekker vanuit mijn huis hier in California in het zonnetje buiten op de veranda in een kort broekje en een topje, want hier is het lekker 28 graden!!

Aan dit winter weer kan ik wel wennen hoor, heerlijk het hele jaar zon, warmte & amper wind + regen.

Inmiddels zit ik hier ook alweer 6 maanden, de tijd vliegt voorbij. Het is ook al duidelijk dat ik 8 juli weer voet op Nederlandse bodem zet en jullie zijn allemaal van harte welkom op het vliegveld haha

Ik heb het heel erg druk gehad de afgelopen weken vandaar dat de december blog zo laat is. Ik heb mijn vakken gewisseld op school en heb nu Forensic science inplaats van Spaans 2. De leraar van Spaans was niet bepaald aardig tegen mij en dat alleen maar omdat ik als enige blond was en amper spaans spreek, de rest in de klas zijn allemaal bijna native speakers. Zelfs toen ik mijn spullen uit de klas kwam halen omdat ik was geswitched naar een andere klas was ze niet aardig tegen me. Ze zei zelfs: "oh you switched out? good Spanish is nothing for you, finally you understand that.." Maar dat terzijde heeft ze gewoon een hekel aan foreign (europeze) mensen, want zelf is ze Mexicaans. Gelukkig is de haat wederzijds haha. Nou is er sinds begin januari een andere exchange student bij ons op school en zij komt uit Noorwegen en ze heet Mina. Ik was een soort van aan haar gekoppeld door de counselor om haar rond te leiden etc. en sindsdien zijn we zowat onafscheidelijk haha. Echt een super lief meisje! Maar helaas heeft zij dus ook die leuke spaans docente en toen ik haar dus naar die klas bracht stond ik achter haar en de docente zag mij niet zegt ze tegen die andere exchange student: "Oh great..another foreigner...ugh." Toen kwam ik achter haar vandaan kijkt die docente me recht in de ogen, zegt ze niet eens gedag en praat ze verder tegen Mina. Zegt ze: I don't like teaching foreign people....you guys struggle too much with my spanish..just like the dutch girl I had...why are you even in this class..." Altijd leuk zo een docente, gelukkig zijn de andere docenten wel begripvol en super lief!

Mijn kerst hier was super leuk! Natuurlijk miste ik mijn hollanders wel hoor, maar het was hier zo gaaf. De kerst decoratie wordt hier erg serieus genomen (check hier een filmpje die ik daarvan heb gemaakt:https://www.youtube.com/watch?v=Id6L0kHlDLY ). Het ziet er erg magisch uit helemaal maar aan de andere kant voelt het echt niet als kerst puur omdat het gewoon 25 graden is overdag. het leuke hier is dat iedereen rond kerst heel vrolijk is en op straat wensen random mensen je vrolijke kerstdagen. Sommige mensen gaan zelfs zo ver dat ze zelfs vanuit hun auto random mensen vrolijke kerstdagen toe wensen! My faith in humanity gelijk restored. Zo een klein gebaar kan voor sommige mensen erg veel betekenen.

Het weekend before kerst was ik uitgenodigd om kerst te vieren bij een goede vriend van mij en zijn familie en andere goede vrienden. Het was erg gezellig en we hebben met z'n alle de straat op zien lichten, want hij woont in de straat met gigantische bomen die worden verlicht met kerst en dat wordt dan groots aangezet met veel bekijks. Daarna hebben we met iedereen in zijn huis film gekeken en lekkere dingen gegeten. Iedereen moest iets lekkers mee nemen, dus ik had een dutch apple pie gebakken, dat was mijn eerste attempt ooit en ben ik eventjes blij dat het erg lekker was haha.

Op kerstdag heb ik samen met mijn hostmoeder eten gekocht voor een arm gezin en zijn we naar hun toe gegaan om het af te leveren. Ik had ook nog kledingstukken die te klein waren dus die heb ik ook gelijk weggegeven aan hun. Het was een gezin met 4 kinderen (een meisje van 13, meisje van 8, meisje van 6 & jongetje van 4) en een vader en moeder. Toen we bij het huis aankwamen sloeg het wel even in bij mij. Het huis staat zowat op instorten en aan de binnenkant ziet het er ook niet helemaal veilig uit. De oudste dochter slaapt in een trailer in de achtertuin omdat het huis te klein is. De ruimte is erg klein en zeker om daar met z'n zessen te wonen. Je kan je kont amper keren. Ook is er niet genoeg geld om ze naar school te sturen, dus worden ze thuis geschoold door hun moeder. De oudste dochter heeft grootse dromen, maar door het geld te kort kan ze die niet waar maken. Ze heeft geen vrienden om mee te communiceren en als ze vrienden maakt is het lastig om in contact te blijven voor haar aangezien haar ouders geen geld hebben om een telefoontje voor haar te kopen. Ook vertelde de oudste dochter mij dat ze een boekje bij houdt met wanneer en hoeveel geld haar ouders van haar lenen. Ze krijgt een klein beetje zakgeld en spaart dat op voor haar zelf maar soms zitten haar ouders krap bij kas en moeten ze van haar geld 'lenen'. Ze houdt het boekje bij in de hoop dat ze het ooit terug krijgt. Diep van binnen weet ze ook dat ze het geld niet snel of nooit terug zal zien. Dat was best pijnlijk om te zien en ik voelde me erg machteloos. Ze waren erg dankbaar voor het eten en voor de kleding, de kinderen vonden het helemaal geweldig dat ik langs kwam om met ze te spelen. Met pijn in mijn hart moest ik na een uurtje alweer weg, maar dit zal ik nooit meer vergeten. Het heeft mij doen realiseren hoe veel geluk ik heb en hoe dankbaar ik moet zjin voor de dingen doe ik allemaal doe in mijn leven. Iedereen wilt alles maar hebben hebben deze kinderen bidden elke avond weer in de hoop dat ze een bord met eten op tafel krijgen. Het heeft me echt diep geraakt. Ik denk dat ik me nog nooit zo verwend heb gevoeld als dat toen ik daar weer wegging. Doordat ik heb gezien hoe ze leven ben ik de kleine dingetjes in het leven veel meer gaan waarderen.

Kerstavond zijn we naar de familie van mijn hostmom gegaan en dat was echt super gezellig! Echt een super leuke grote familie is het, ik maak er ook echt deel van uit. De kinderen behandelen mij gewoon alsof ik hun echte nicht(je) ben. Het is fijn om zo een hecht familie gevoel te hebben rond deze tijd van het jaar. We hebben met de hele familie in de achtertuin gezeten en gegeten aan een super lange tafel en daarna zijn we rond een kampvuur gaan zitten en moest iedereen een verhaal vertellen over hun leukste kerst.

Oud&nieuw heb ik erg leuk met vrienden gevierd. Elk jaar op 1 Januari is er in Pasadena een Rose Parade (praalwagens helemaal gemaakt van rozen) en om een goed plekje te bemachtigen is het een traditie om buiten te slapen. Dus dat heb ik natuurlijk gedaan! Met 3 dikke sweaters aan, 3 joggingsbroeken & super dikke sokken met uggs aan bikkelen want het was ook nog eens de koudste (0 graden?!) nacht van het jaar! In een slaapzak zit je dan in een stoel opgevouwen bij een kampvuur te pitten totdat het licht wordt want de rose parade begint rond een uurtje of 8 's ochtends. De rose parade was erg mooi om te zien en dat heb ik ook eventjes gefilmd voor jullie. (check hier het filmpje daarvan: https://www.youtube.com/watch?v=l3nkYp6iyaI )

Toen de Rose parade eindelijk was afgelopen rond 11 uur 's ochtends gingen we met z'n allen naar het huis van een goed vriendin van mij want haar ouders gaven een nieuwjaars feestje. Dat was erg gezellig, maar aan het einde van de dag was ik wel helemaal kapot. Dus was ik gelijk als een blok in slaap gevallen.

Dan als laatste wat jullie gemist hebben is dat ik 10 januari zaterdag school had (4,5 uur lang?!)...Saturday school is detention...

Het enige waarom ik daarheen moest was omdat ik 2 dagen ziek was geweest in oktober en de melding daarvan niet goed is binnengekomen bij de attendance office. Daardoor voor straf op zaterdagochtend van half 8 tot 12 op school gezeten. Ik denk dat mijn counselor mij nog nooit zo vaak heeft gezien in het jaar dan dat hij mij in Januari heeft gezien haha. Het vervelende was dat ik toen ik naar mijn counselor ging (voor de 10de keer ofzo die week) hij het niet kon weg halen die ongeoorloofd absent hoe belachelijk hij het ook vond, maar er zat een vrouw in zijn kantoor en die zei tegen mij: 'oh honey puffs (ja dat is hoe ze mij noemt, dus de hele tijd als ik haar op school zie hoor ik niks anders dan 'honey puffs') it's not that bad, the classroom is nice you can do some homework and than you'll get some snacks and do some more homework and it will be over before you even notice it trust me.' Dus ik denk ach nah ja oke dan ik heb geen keus en er is een gratis snack aanwezig, lekker! Kom ik daaraan zit ik met al die badass kindjes die nooit naar school komen etc. De temperatuur in dat lokaal lag zowat onder het vriespunt, het leek er net een gevangenis daarbinnen en ik heb 4 uur lang gewacht en gehoopt op een snack die dus nooit kwam...My trust is forever gone..

Maar goed dat was dus mijn maandje waar ik weer veel in beleefd heb haha en morgen ga ik weer naar Disneyland ;D

Ik zal snel weer wat van me laten horen!

Adios Amigos, Me dirijo a ustedes de nuevo pronto!(zie je wel mijn spaans is helemaal niet zo slecht tssss zwaar beledigd door die docente hoor)

Reacties

Reacties

Oma

heerlijk om weer iets van je te horen.
Geniet ervan en tot juni

corrie

Leuk stukje weer Anouk! Ik ben benieuwd hoe lang we je nederlands nog kunnen lezen want er komt steeds meer engels door :-) Al is het maar in de opbouw van je zinnen. Grappig hoor! We schrokken wel even dat je je kleren aan iemand anders dan Vera ging brengen, maar toen we het verhaal verder lazen hadden we natuurlijk alle begrip. Vreselijk dat mensen zo moeten leven. Te erg!
Heel veel plezier nog en tot in juli!
Corrie (en Vera)

Dana

Leuk Anouk,

Om wat van je te horen en hoe gaat het met je voetbalcarrière ? Geniet nog lekker daar.

Dikke kus

Maxime

Klinkt als een film! Hahaha genieten dit ?

Tante Ans

Hoi lieve Anouk,
Eindelijk ook je laatste belevingen gelezen. Ik geniet erg van je verhalen.Zoveel nieuwe ervaringen.Wat je daar allemaal in 1 jaar doet, doen de meeste kinderen hier in hun hele leven niet. Fantastisch wat je allemaal meemaakt. Kijk alweer uit naar je volgende bericht. Dikke kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active