anoukintheusa.reismee.nl

Blog 1 (oktober/november): School, sport & bijnamen

hallo lieve vriendjes & vriendinnetjes <3

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen...er is zoveel gebeurd sinds mijn laatste blog. Ik bleef het maar voor me uitschuiven om een blog te schrijven en nu heb ik juist nog meer te vertellen. Lekker slimme actie weer van mij haha want ja met vooruit schuiven schiet je niets op..(jammer dat ik dat altijd pas realiseer nadat ik het zover mogelijk voor me heb uitgeschoven..ik leer er ook elke keer niks van want ik blijf het doen haha) dus bereid je voor op een lekker lange blog. Wat je nu gaat lezen is een samenvatting van de afgelopen 2 maanden haha want ja ik zit er nu langzamerhand alweer 4 maandjes!! De tijd vliegt echt voorbij en er is nogal veel gebeurd dus ga lekker ergens zitten, pak er een snack bij en wat te drinken, want het lezen zal wel eventjes duren haha.

Ik zal dan maar even beginnen bij het begin van de afgelopen 2 maandjes en ik zal de blog even intweeëndelen, anders wordt deze veelste lang.

Ik heb het hier nog steeds super erg naar me zin en ik ben nog lang niet klaar om in te pakken (gelukkig zit ik hier dan ook nog 7 maanden). Ik heb ook echt het gevoel dat ik vrienden voor het leven maak en dat ik al helemaal ben geaccepteerd binnen mijn vrienden groep. Het is natuurlijk best lastig om als een buitenstaander jezelf in een hechte groep te werken die al meer dan 4 jaar alles samen doen. Tot nu toe lukt het best goed!

Maar goed ik zal eventjes minder chaotisch doen en nu echt vanaf het begin beginnen: Begin oktober heb ik "Back to school night" gehad. Dat is 1 avond in het schooljaar na schooltijd en dan ga je kraampjes opzetten en eten en drinken klaar maken met je club om dan vervolgens het eten en drinken voor geld te verkopen op het schoolplein om zo geld te verdienen voor je club. De mensen die daar rondlopen zijn vooral de ouders van de leerlingen, want het is gelijk een 10 minutengesprek avond. De ouders hebben met elke leraar die je hebt een gesprek samen met andere ouders van leerlingen die hetzelfde lesuur die leraar hebben. Van het geld dat je verdient met het verkopen van eten en drinken kan je dan leuke dingen doen met je club. Iedereen zit hier in een club, het is heel belangrijk voor ze hier om tenminste ergens bij te horen en het is een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten die dezelfde interesse hebben. Momenteel zit ik in een paar verschillende clubs. Ik zit in fashion club, drama club, karaoke club & API club (asian club). Op back to school night heb ik met de drama club zelf gebakken koekjes en zelfgemaakte verse limonade verkocht. Het leek net een markt, want iedereen wou natuurlijk verkopen aan mensen. Iedereen was net zoals op een markt lekker aan het schreeuwen wat er bij hun te koop was. Daar was ik natuurlijk lekker goed in, want ja ik ben best wel een beetje luid altijd dus ik kon me nu lekker uitleven haha.

Met school gaat het verder goed hoor! Het is hier wel een stuk makkelijker dan in Nederland dat verschil is heel duidelijk. Voor mij is het meeste allemaal herhaling en het is ook duidelijk dat ik veel meer weet dan mijn klasgenoten hier en dan vooral over de wereld. De meeste hier denken bij bijna alles dat het in Amerika is gebeurd of dat het in Amerika is. Ik ben eerder klaar met toetsen en ik weet meer in American Government dan mijn Amerikaanse klasgenoten. Hier is het systeem ook 'no child left behind', dat houdt in dat het zelde voor komt dat iemand blijft zitten en dat is niet omdat hun zo slim zijn of omdat het te makkelijk is. Nee gewoon omdat ze die kinderen gewoon nog makkelijkere vakken geven dan dat ze al hadden. Elk jaar kan je namelijk andere vakken kiezen, dus dan geven ze het jaar erna gewoon vakken die wat makkelijker zijn aan die leerling en ze hebben hier ook maar 6 vakken per jaar. Nou als jullie in NL dachten dat C&M een pretpakket is dan moet je hier maar eens rond kijken, want dan vind je C&M niet echt een pretpakket meer hoor haha.

Maar in mijn American Government klas bijvoorbeeld de dag voordat we de toets hebben dan doet mijn leraar 'the review quiz' met ons en dat houdt in dat hij alle vragen letterlijk al voor gaat lezen die de dag erna op de toets komen en dan moet de klas het antwoord raden en uiteindelijk zegt hij toch wel het juiste antwoord. Dan dacht je nou daar zou je alleen al een A (10) mee moeten halen maar het feest houdt daar niet bij op hoor, want de volgende dag als we de toets hebben mogen we 10 minuten eerst nog eventjes hard leren en daarna krijgen we de toets die volledig Multiple choice is en toch lukt het mensen om een F (1) te halen...

Het enige vervelende op school hier is dat huiswerk heel zwaar mee telt voor je cijfer. Dan geven ze ook nog eens bakken vol met huiswerk alsof we niks beters te doen hebben in ons leven. Elke week hebben we een Schriftelijke Overhoring en om de week hebben we een Proefwerk van al die 6 vakken. Zo veel te veel haha maar ik red het allemaal wel. Alleen Spaans is vervelend, want ik zit in een klas met alleen maar Native Speakers die de grammatica niet kunnen. Dus ben de enige white girl in die klas en ze praten allemaal spaans met elkaar en ik snap er natuurlijk helemaal niks van haha.

In mijn Engels klas heb ik trouwens een student teacher (stagaire) die van Nederlandse afkomst is alleen een beetje jammer dat het enige woord dat ze kan zeggen "konijn" is. Dus daar valt ook niet echt een Nederlands gesprek mee te voeren. De achternaam van mijn Drama docent is "Van Leuven", dus daar had ik ook eventjes hoop dat hij Nederlands zou spreken maar helaas ook hij kwam niet verder dan "Godverdomme"...

Ik raak ook al gewend aan de gele schoolbus waar ik in zit als ik een tennis match heb of een soccer match heb. (want ja ja geloof het of niet ik heb het meiden soccer team gehaald! Wie had dat nou gedacht!). We spelen tegen andere scholen elke dinsdag en donderdag en soms is de game thuis en soms is het away. Als het away is dan gaan we dus naar die andere scholen toe met de schoolbus. Het tennis seizoen is vorige maand afgelopen en dat was mijn herfst sport. Aan het einde van het tennis seizoen ben ik geindigt als nummer 1 single player van het team. Te grappig want ik heb nog nooit eerder tennis gespeeld. Het is ook best een wonder dat ik in het soccer team ben gekomen, want 70 meiden hebben meegedaan aan de tryouts en maar 25 meiden hadden ze nodig voor 2 teams. Dan hadden ze ook al meisjes van voorgaande jaren weer geplaatst dus van de 45 meiden konden ze er nog maar 2 kiezen en daar was ik er 1 van! Vraag me niet hoe, want de rest van de meiden speelden al sinds ze 5 waren en toen kwam ik aan op de tryouts met zero ervaring en mijn eerste soccer practice ooit was de try out dus dat was best grappig. Dus mijn winter sport is soccer! :D Ben benieuwd hoe dat gaat. Het is wel grappig dat ik kon kiezen uit de school musical of in het soccer team en dat ik voor soccer heb gekozen in plaats van mee spelen in de belangrijkste school musical van het jaar waar ongeveer 3000 mensen je zullen bewonderen....het was gewoon tijd voor iets nieuws!

Ik heb ook mijn schoolfoto's laten maken en mijn senior portraits....Ik moest 100 dollar betalen, echt te gek voor woorden. Ik dacht nou voor dat geld krijg ik ook gelijk al die foto's wel. Nee hoor flinke afzetterij. Je krijgt samples toegestuurd (die je niet eens mag houden) en dan moet je aangeven welke foto's je wilt hebben en dan lekker per foto 40 dollar betalen en dan even voor de duidelijkheid je krijgt 60 foto samples toegestuurd. Lekker makkelijk is het niet om een keus te maken hoor.

Oh ja en heel veel mensen hebben hier pennyboard & skateboards etc. en ze nemen ze ook mee naar school dus naja ik zou Anouk niet zijn natuurlijk als ik het niet ga proberen. Dus ja ik op dat skateboard van de ene klaslokaal naar het andere, eventjes vergeten dat een schoolregel is dat het niet mag op school (doordat de school grotendeels buiten is en de schoolgangen dus allemaal outdoors zijn is dat makkelijk te vergeten en omdat iedereen het gewoon doet) en ja hoor ik heb weer de slechtste timing ever want wie komt er net de hoek omlopen als ik net bij die hoek ben en bijna bij het klaslokaal? Juist ja.....de directeur hahaha :') Hij kon er gelukkig alleen maar heel hard om lachen, nou ik denk dat ik nog nooit zo rood ben aangelopen!

Elke vrijdag op school hebben we een potluck at lunch, dat houdt in dat we elke vrijdag wat lekkers mee naar school nemen en dat we het delen met de elkaar. Iedereen kan iets van elkaars eten pakken. Vorige potluck had iemand ijs meegenomen en soda en ik zag ze dat allemaal bij elkaar in een cup doen (vanille ijs + rude beer/soda). Vinden ze doodnormaal hier, ik dacht serieus dat ze een grapje maakten toen ze soda in mijn bekertje met vanille ijs wouden gieten. Ik heb ze eventjes heel raar aangekeken.

De leraren doen met alles net zo gek mee als de leerlingen. In Nederland is het meer dat de leraar echt hoger staat dan je en hier is het juist dat de leerlingen en de leraren op 1 niveau zitten. Nog een ander verschil is dat ze hier willen dat je alleen maar met potlood schrijft op school terwijl in Nederland ze liever hebben dat je alleen pen gebruikt.

Op school is er trouwens ook een kleding regel voor meiden zodat de jongens niet afgeleid zijn door ons tijdens school. Erg sexistich weer dat alleen de meiden zich weer aan moeten passen maar goed. Het houdt in: geen shirts met spaghetti bandjes of een ander shirt waar je je schouders kunt zien, geen shorts/rokken toegestaan die boven je knieeen stoppen, geen skinny jeans, geen slippers (want ja wat nou als je sexy tenen heb..), geen croptops, geen strakke shirts en dat is het wel zo een beetje dus eigenlijk kan je bijna niks meer dragen als meisje omdat je anders de jongens afleidt...er zijn nog wel meer regels maar dit zijn de hoofdregels. De regel is ook als je je er niet aan houdt en je wordt gesnapt dan moet je de hele dag met een oversized schoolshirt rond lopen (die andere mensen dan ook lekker gedragen hebben) en oversized jeans...Maar gelukkig zijn ze niet zo streng meer met die regel, niemand houdt zich er echt aan en niemand let er op. Als er een controle dag komt wordt dat een dag van te voren flink aangekondigt zodat je die ene dag eventjes wat aan moet dat aan de regel voldoet. Waarschijnlijk omdat er dan een hoge baas op school komt rond kijken.

Mijn haar is blijkbaar heel zacht en mijn skin ook dus iedereen vindt het heerlijk om aan mijn haar te zitten of om over mijn wang te aaien haha. Dus ze kwamen even met een leuke bijnaam: Softie.

Nu ben ik best wel dol op starbucks (OMG "Java chip frappuchino" is echt amazing trouwens) en dan ga ik nu even voor jullie de meest hilarische manieren hoe ze mijn naam fout geschreven hebben, ze kunnen echt voor geen meter spellen en luisteren:

* Annut

* Anule

* Anuke

* Anuk

* Aluke

* Adu

* Enuk

Leraren op school hebben mijn naam zo geschreven en spreken het ook zo uit:

* Anoik

* Anok

* Enouk

* Anuk

Dit is al best weer een lange blog....mijn tweede blog over de laatste 2 maanden zal gaan over alle feestdagen en uitjes met vrienden. Ik heb besloten om het intweeënte delen, omdat deze blog anders echt veelste lang wordt. Ik zal de tweede blog vanavond schrijven, dus die staat er binnenkort ook weer op.

Adios amigos, tot mijn volgende blog! <3

Reacties

Reacties

Jacco

Hahaha, erg leuk om te lezen weer! Ik had je al gewaarschuwd: Amerikanen zijn een beetje raar...

Ahnoick for PRESIDENT!

:)

Corrie

Leuk verhaal weer Anouk! Je maakt wat mee :-) Had je bedacht dat je volgende blog alleen maar langer wordt als je lang wacht hahaha. En dat van die namen bij Starbucks, daarvoor hoef je niet naar Amerika hoor hihi, maar ik heb weleens gelezen dat ze dat expres doen zodat er veel over gesproken wordt en dat er veel foto's op facebook komen.
Geniet lekker!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active